• Data dodania: 24.05.2023
  • Autor wpisu: Paulina Troc
  • Tagi: świadectwo charakterystyki energetycznej, energia, nowelizacja, sprzedaż, najem

Świadectwo charakterystyki energetycznej – czym jest i dla kogo jest potrzebne? Nowelizacja przepisów po 28 kwietnia 2023 r.

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, w którym określa się zapotrzebowanie domu lub lokalu na energię. Od 28 kwietnia wymagane jest nie tylko dla nowych, lecz także dla wybudowanych już nieruchomości.

Czym jest, komu i dlaczego jest potrzebne, a także co grozi za jego brak? Na te pytania odpowiem w dalszej części artykułu!

Co zawiera świadectwo charakterystyki energetycznej ?
Dokument w postaci świadectwa charakterystyki energetycznej, określany jest również mianem paszportu lub certyfikatu energetycznego. Na podstawie przeprowadzonego audytu określa się w nim zapotrzebowanie budynku lub jego części na energię niezbędną do:
• ogrzewania;
• wentylacji;
• przygotowania ciepłej wody;
• oświetlenia.
Wyliczenia związane z prognozowanym zużyciem energii, dokonywane są przy uwzględnianiu szeregu czynników, w tym powierzchni, parametrów konstrukcyjnych oraz sposobu izolacji.
Dokument, co do zasady ważny jest przez 10 lat, o ile w międzyczasie nie zostały przeprowadzone prace, w wyniku których zużycie energii mogłoby ulec zmianie, np. termomodernizacja, czy wymiana okien.
Należy podkreślić, że świadectwa przekazane przed kwietniową nowelizacją przepisów zachowują ważność przez okres, na który zostały sporządzone.

Kto jest zobowiązany do posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej ?
Nowelizacja przepisów z 28 kwietnia 2023 roku wprowadziła istotne zmiany w zakresie podmiotów zobowiązanych do wyrobienia i posiadania takiego dokumentu. W konsekwencji nowych uregulowań, świadectwo charakterystyki energetycznej jest obowiązkowe za każdym razem, gdy właściciel, bądź zarządca:
• buduje dom większy, niż 70 mkw;
• chce sprzedać swoją nieruchomość;
• chce wynająć swoją nieruchomość.
Oznacza to, iż aktualnie kopię certyfikatu należy dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Ponadto również podczas zawierania umowy sprzedaży lub najmu, należy je przekazać nabywcy lub najemcy nieruchomości.
Warto wiedzieć o potencjalnych karach finansowych, które grożą zarówno, za brak świadectwa, jak też za jego nieprawidłowe opracowanie lub przygotowanie przez osobę nieuprawnioną.

Jak uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Według znowelizowanych przepisów świadectwo charakterystyki energetycznej może zostać wydane, tylko i wyłącznie przez osobę wpisaną do wykazu uprawnionych w centralnym rejestrze i powinna zostać zawarta w systemie informatycznym, w którym prowadzony jest centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków. Dokument ten może jednak zostać przekazany zamawiającemu w formie papierowej.
Koszt uzyskania świadectwa różni się w zależności od rodzaju i wielkości nieruchomości, jak też miejscowości, w której jest zlokalizowany. W większości przypadków wynosi od kilkuset do tysiąca złotych.
Uzyskanie świadectwa energetycznego, będzie więc dla wielu dodatkowym obowiązkiem, o którym należy pamiętać przygotowując się do budowy domu, sprzedaży bądź najmu nieruchomości. Zasadniczym celem znowelizowania przepisów jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie możliwości uzyskania oszczędności w budynkach i tym samym promowanie budownictwa efektywnego energetycznie. Ponadto, na podstawie zgromadzonych danych powstać mają strategie, które pozwolą wdrożyć działania w zakresie proekologicznej transformacji w budownictwie.