• Data dodania: 09.01.2022
  • Autor wpisu: Katarzyna Grecka
  • Tagi: współpraca z biurem nieruchomosci, sprzedaż mieszkania

„Nie współpracuję z agentami”, „chcę spróbować sprzedać sam”, „jak przyprowadzicie kupującego to….” – to najczęściej powtarzane przez właścicieli nieruchomości magiczne zaklęcia mające zniechęcić agenta nieruchomości. Skąd taka niechęć? Czy rzeczywiście pośrednik to ktoś kto bierze kilka procent prowizji za nic? Czy naprawdę sprzedaż nieruchomości jest czynnością tak trywialną, że pomoc specjalisty jest zbędna i każdy średnio ogarnięty człowiek może zrobić to samodzielnie?


Rzeczywiście, w obiegowej opinii tak to właśnie wygląda. Przyznam ze smutkiem, że po części to wina samych agentów - doradców. Naprawdę trudno mi zliczyć ile razy słyszałam rozmawiając z właścicielem nieruchomości: „Ktoś tam przyszedł, z jakiegoś biura, ale nie pamiętam z jakiego - chyba nie mówił, coś tam z nim podpisałem, ale co, to nie wiem, pamiętam, że prowizja wynosi trzy procent, ale za co dokładnie, to nie wiem. Kiedy był ostatnio? A jakieś trzy miesiące temu”. Mimo, że pracuję w tym zawodzie kilka lat, to wciąż, słysząc podobne wypowiedzi, ogarnia mnie wstyd. Nie dziwię się, że przy tak negatywnej, obiegowej opinii, agent kojarzy się tylko z jednym: pobraniem prowizji za wystawienie oferty. Czy tak jest w rzeczywistości? Nie. 

Dobry pośrednik jest doradcą

Oczywiście – właściciel nieruchomości może sprzedać ją sam. I czasami tak się dzieje. Ale z moich obserwacji wynika, że dotyczy to w głównej mierze nieruchomości tzw. „łatwych". Mieszkanie dwupokojowe, na pierwszym piętrze, do odświeżenia, w pobliżu centrum, za siedem tysięcy za metr kwadratowy – rzeczywiście, szczególnie w dzisiejszych czasach – sprzeda się „samo”.

Nie ulega jednak wątpliwości i mówię to z pełnym przekonaniem, na podstawie doświadczenia, że rola dobrego agenta nie ogranicza się tylko do wystawienia oferty sprzedaży i przyprowadzenia kupującego. Owszem, sprzedaż nieruchomości przez agenta ułatwia i przyspiesza cały proces, ale dobry agent jest też doradcą sprzedającego. Przede wszystkim zna rynek nieruchomości i panujące na nim trendy. Potrafi realnie wycenić nieruchomość, zna się na prawie i kwestiach podatkowych.

Jak jest to bardzo istotne przekonałam się całkiem niedawno, kiedy moi klienci zyskali ponad 1,4 mln złotych. Zawsze, zanim zacznę pracować dla swoich klientów, długo z nimi rozmawiam. Książki o marketingu nazywają to badaniem potrzeb, ale to odhumanizowane podejście. Ja po prostu staram się zrozumieć na czym im najbardziej zależy, poznać intencje, pragnienia.

Po rozmowie z właścicielami domu zarekomendowałam, aby ze względów podatkowych, transakcje odsunąć w czasie o rok. Dzięki tej decyzji zaoszczędziliśmy ponad sześćset tysięcy. W tym czasie ceny nieruchomości poszybowały w górę i wartość domu wzrosła o kolejne osiemset tysięcy. Dzięki znajomości prawa i odpowiednio ułożonej strategii sprzedaży w portfelu klientów została znacząca suma do dowolnego rozdysponowania.

Podstawa sprzedaży nieruchomości to dobry plan

Podpisując z pośrednikiem nieruchomości umowę premium (na wyłączność) właściciel nieruchomości może liczyć na szerokie działania marketingowe. Zazwyczaj, sprzedaż samodzielna polega na publikacji przez właściciela ogłoszeń na darmowych portalach (ich skuteczność jest znikoma) lub na jednym z wiodących portali z ogłoszeniami. W tym przypadku, przy ograniczonym budżecie ogłoszenie ginie w gąszczu podobnych publikacji.

Jako biuro nieruchomości dysponujemy zdecydowanie większym budżetem, a oferta sprzedaży nieruchomości dotrze do potencjalnego nabywcy nie tylko poprzez ogłoszenia na portalach. Specjalizujemy się w nowoczesnych metodach promocji i strategiach marketingowych, dlatego nasi klienci cenią nas za skuteczność.

Przykład z ostatniego miesiąca. Mieszkanie, dość atrakcyjne, od dwóch lat (sic!) sprzedawane było przez kilka agencji. Właścicielka zdecydowała się na współpracę z nami. Po wdrożeniu odpowiedniej strategii, sprzedaliśmy mieszkanie w trzy dni. Da się? Da się!

Agent od zadań specjalnych

Zanim oferta sprzedaży nieruchomości trafi na portale całe biuro pracuje nad koncepcją jej zaprezentowania. Profesjonalna sesja zdjęciowa wraz z opisem to podstawa, ale czy może nagrać film z prezentacją? A może w sprzedaży pomoże pokazanie nieruchomości z drona? A może w tym przypadku sprawdzi się home staging? Podjęte działania znacząco wpływają na odbiór oferty przez potencjalnie zainteresowanych, a także wpływają na możliwość uzyskania wyższej ceny transakcyjnej.

Do naszych obowiązków należy kompletowanie dokumentów, zaświadczeń, wypisów i wyrysów, sprawy meldunkowe, kontakt z notariuszem, kontakt ze sprzedającym, rozmowy z kupującym, negocjacje, uzgadnianie warunków transakcji, dopilnowanie wszystkich terminów, odbieranie dziesiątek telefonów…ufff….

Właściciele nieruchomości często zgłaszają się do nas po męczącym miesiącu sprzedaży bezpośredniej. Są wykończeni ilością telefonów, roszczeniowa postawą klientów kupujących. Nie do końca potrafią negocjować, gdyż niejednokrotnie łączy ich z mieszkaniem sentyment i po prostu emocje.

Jako rzetelne biuro nieruchomości współpracujemy również z innymi biurami. Bez problemów udostępniamy ofertę innym agencjom, aby mogły przyprowadzić kupującego. Dzięki temu nie ograniczamy kręgu potencjalnych nabywców.Weryfikujemy potencjalnych kupujących pod względem potrzeb i kryteriów.

Oszczędzamy czas właściciela i nigdy nie przyprowadzimy kogoś, kto jest zwykłym oglądaczem i osoby, która nie jest zdecydowana na zakup nieruchomości. Znamy preferencje potencjalnego nabywcy i nie przedstawiamy nieruchomości, która nie spełnia jego potrzeb. Sprawdzamy również zdolność kredytową kupującego, zanim cokolwiek zaprezentujemy.

Na koniec warto dodać, że pośrednik nieruchomości ma kontakty do wielu innych firm i specjalistów. Są to między innymi: analityk finansowy, notariusz, architekt, projektant wnętrz, dekorator, firma budowlana czy wykończeniowa, dekarz, geolog, geodeta czy nawet doradca podatkowy.

Agencja ma również zawiązane kontakty ze sklepami budowlanymi, oświetleniowymi i innymi. Współpracując z agentem wielokrotnie otrzymasz zniżki na usługi czy produkty, o których wspominam powyżej.

Jeśli chcesz sprzedać nieruchomość w Białymstoku lub okolicach, a po lekturze artykułu szukasz agenta, któremu będziesz mógł zaufać oraz który doradzi i przeprowadzi Cię przez cały proces, skontaktuj się z nami.

aut. Katarzyna Grecka